מהי אסטמה של העור וטיפים לתזונה נכונה לאטופיק דרמטיטיס

מאת: הילה אוראל

אירידיולוגית, נטורופתית, . מטפלת בצמחי מרפא ותוספי תזונה, ארומטרפיה וקוסמטיקה טבעית. מבעלי חנות "הילה בטבע".

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית שאינה זיהומית או מדבקת המתאפיינת ביובש העור, גירוד, התקלפות ועוד. פעמים רבות היא מופיעה כבר בגיל הינקות.

ארגון האלרגיה העולמית מעריך כי עד 20% מהילדים ולפחות 4% מהבוגרים, חווים אותה על בשרם. המחלה, הנוטה להפוך לכרונית, יכולה להיכנס להפוגה לפרקי זמן ארוכים, אך עלולה להתפתח ולהופיע שוב מסיבות שונות. במקרים בהם אינה מטופלת עלולים להיווצר סיבוכים שונים כמו דלקות עור, הפרעות בשינה ועוד.

לפני הכל, מהו העור בעצם?

העור, הוא רקמה רציפה המכסה את כל גוף האדם. הוא מורכב משלוש שכבות עיקריות אשר נקראות: אפידרמיס, דרמיס והיפודרמיס (שכבה תת עורית). לעור הגוף שתי תכונות בסיסיות עקרוניות ומופלאות, הוא מתחדש בעקבות פציעה כלומר “מתקן את עצמו” וגמישותו מאפשרת לו להתרחב בהתאם לשינויים בגודל הגוף (צמיחה/השמנה) לאורך כל חיי האדם.

לעור תפקידים משמעותיים רבים מאד וביניהן הגנה על הגוף מפגיעות שונות כמו קרינה אולטרה סגולית, חומרים כימיים, וחיידקים, מונע איבוד נוזלים, משתתף במנגנון ויסות החום, ובעל תפקיד חושי חשוב מאד מאחר וכבר בשכבתו בשטחית מעביר אותות כאב, וגירויים.

אטופיק דרמטיטיס תסמינים וסיבוכים

אטופיק דרמטיטיס מתאפיינת בהתקפים כרוניים, ותסמיני המחלה עשויים להשתנות במהלך חייו של הלוקה במחלה.

אזורים של עור יבש ואדום, מגרד מאוד, מתקלף וסדוק, ועור מעובה כתוצאה מהגירוד החוזר. ככל שמתבגר החולה, מתגברים תסמיני המחלה.

במקרים רבים היא נסוגה ספונטנית, אך ישנם לא מעט מקרים בהם היא הופכת לכרונית ואז, בשל הגירוד המתמשך, נוצרות שריטות והעור הופך רגיש ופגיע יותר לזיהומים חיידקיים החודרים לעור ביתר קלות, ומוצאים לעצמם כר נוח להתרבות.

אטופיק דרמטיטיס שכיחות וגורמים

אין מידע מדויק לגבי הגורם המדויק לאסטמה של העור, אך שילובם של מספר משתנים כמו גנטיקה, גורמים סביבתיים וחיסוניים נחשבים לגורמים לעצם התפתחותה.

מאחר והמערכת החיסונית עדין בשלבי התהוות והתחזקות, לתינוקות סיכויים גדולים יותר לחלות באטופיק דרמטיטיס. ברוב המקרים נמצא קשר ישיר בין אלרגיות שונות כמו אסטמה או קדחת השחת, לבין האטופיק דרמטיטיס. אלרגנים שונים, שינויי מזג אויר ואפילו מתח נפשי, עלולים לעורר התלקחות של המחלה, גם אם היא שקטה רוב הזמן, ואף להחמיר את התסמינים. 

אטופיק דרמטיטיס ועונתיות

בחודשי החורף עולה בדרך כלל שכיחות ההתפרצויות של אטופיק דרמטיטיס.

בחלק מן המקרים המחלה נסוגה בחודשי הקיץ ייתכן שבזכות השמש שמפחיתה את עצמת הגירוי. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי חשיפה מוגברת או מוגזמת לשמש עלולה לגרום לנזקים רבים אחרים ואף לגרום להחמרה במחלה, ולכן יש הכרח להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש, לזמנים קצרים ולהקפיד על שימוש במשחות וקרמים מותאמים.

אטופיק דרמטיטיס ומערכת החיסון

תגובה קיצונית של מערכת החיסון לגורמי גירוי חיצוניים, כמו אלרגנים שונים, אוויר יבש מאד, בדים סינטטיים או לחילופין צמרים מסוימים, מתח רגשי, זיהום, סבונים, בשמים, מוצרי קוסמטיקה שונים וחומרי ניקוי אגרסיביים.

כל אלו עלולים להוות זרזים משמעותיים להיתכנותה של אטופיק דרמוטטיס תוך שהם מחלישים את המערכת החיסונית של הגוף.

אטופיק דרמטיטיס ותורשה

לצד הנטייה לאלרגיות, ניתן למצוא אטופיק דרמטיטיס בקרב המשפחה הקרובה ובמיוחד במקרים בהם שני ההורים נוטים לאלרגיות או לוקים בה.

טיפים לתזונה נכונה לאטופיק דרמטיטיס

זיהוי המחלה

חשוב לציין: ישנם מזונות מסוימים העלולים לעורר או להחמיר את הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס. 

למרות שלא ניתן למצוא בהכרח אחידות והטריגרים העיקריים משתנים מאדם אחד לאחר, ישנם מספק מזונות שכיחים המוכרים כמעוררים ובהם ניתן למצוא את מוצרי החלב, החיטה, ביצים סויה בוטנים ואגוזים. 

המלצה שלנו היא לנהל לעצמכם יומן מזון על מנת לנסות לבודד ולזהות את המזונות מעוררי התגובה ולחפש להם תחליפים תזונתיים הולמים. יש להקפיד על תזונה נטולת אלרגניים.

כמו-כן, בקליניקה של הילה בטבע תוכלו לעבור אבחון אירידיולוגי שיבדוק אילו רגישויות מעוררות את המחלה.

שתיה, לחות ושומניות

הקפדה על שתיית כמות מספקת של מים לאורך היום ותזונה הכוללת מזונות רוויי לחות כמו פירות הדר, אבטיחים ומלפפונים, בשילוב שומנים בריאים כמו שמן זית ואבוקדו, מסייעים לשמירה על לחות העור, בריאותו וגמישותו.

מזון אנטי דלקתי

שילוב מזונות אנטי דלקתיים בתזונה היומית עשוי להקל על התסמינים וההתלקחויות של אטופיק דרמטיטיס. 

אלה הם מזונות הנחשבים לבעלי תכונות נוגדות דלקת, התורמים לשיפור תפקודה של מערכת החיסון. 

בין המזונות האנטי דלקתיים ניתן למצוא פירות וירקות ממשפחת המצליבים ובהם: 

  • כרוב
  • ברוקולי
  • קולרבי
  • צנונית
  • כרובית
  • עלים ירוקים
  • פירות יער
  • אבוקדו, סלמון
  • שום
  • ג’ינג’ר
  • כורכום
  • ועוד.

פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה

למעי תפקיד משמעותי בתפקוד המערכת החיסונית ובשמירה על בריאות העור.

המיקרוביום הוא אוסף כל החיידקים, הפטריות, והווירוסים החיים באופן טבעי על גופנו ובמעי . תרומתו לבריאות הגוף עצומה. שילובם של מזונות פרה-ביוטיים – תרכובות תזונתיות (סיבים תזונתיים שונים) המשמשים כמצע מזון לחיידקי המעי כמו דגנים מלאים, שום, ובצל וצריכת מזונות עשירים בפרוביוטיקה כמו יוגורט, וכרוב כבוש, בתזונה היומית, מקל על הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס.

לסיכום

למרות שאין בנמצא תרופה ידועה ומוכרת לאטופיק דרמטיטיס, לתזונה תפקיד משמעותי בהקלה על התסמינים והפחתת כמות ההתלקחויות של המחלה.

בעזרת זיהוי המזונות הגורמים או המעוררים, הקפדה על שמירת לחות הגוף, איזון המיקרוביום וצריכת מזונות אנטי דלקתיים, ניתן להקל על המחלה ותסמיניה.

בהילה בטבע נשמח לייעץ לכם.ן על מגוון רחב תוספי תזונה וצמחי מרפא היעילים להקלה משמעותית באסטמה של העור. כמו-כן, לרשותנו קליניקה נטורופתית ולבניית תפריט המותאם באופן אישי לצרכי גופכם, ולמען חיוניות גבוהה יותר, מערכת חיסונית איתנה וחיים בריאים. למידע נוסף, השאירו לנו פניה באתר או צרו עמנו קשר טלפוני.

שתפו:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

המומלצים של הילה בטבע

שימרו על קשר

אולי יעניין אותך גם...

בואו להיות חלק מהמשפחה

כדי שנוכל לפנק אתכם בכתבות  מעניינות, הטבות ייחודיות ומבצעים – הירשמו עכשיו למועדון הלקוחות של הילה בטבע.

קטגוריות

הרשמה לחשבון ההזמנות שלי בהילה בטבע

פשוט רשמו את הפרטים שלכם ותתחילו ליהנות!

רוצה שיחת יעוץ ?

ואפשר גם להשאיר פרטים ונתקשר אליך :)