טיפול טבעי בקרוהן

מאת: הילה אוראל

אירידיולוגית, נטורופתית, . מטפלת בצמחי מרפא ותוספי תזונה, ארומטרפיה וקוסמטיקה טבעית. מבעלי חנות "הילה בטבע".

מחלת קרוהן היא דלקת כרונית של מערכת העיכול. על פי רוב היא באה לידי ביטוי במקטע האחרון של המעי הדק והגס. בדרך כלל מדובר בדלקת חלקית המשפיעה על אזור אחד במערכת העיכול ולא פוגעת בחלקים אחרים שלה, אך היא בהחלט עלולה להשפיע על כל אחד מחלקי מערכת העיכול החל מהפה וכלה בפי הטבעת. הסיבה למחלת הקרוהן אינה ידועה, אך מעריכים כי ישנו קשר גנטי המוביל לתגובה חיסונית מוגברת לחיידקי המעי.

הקרוהן היא מחלה כרונית המלווה בהתפרצויות בהן התסמינים מופיעים, ובהפוגות כאשר הם נרגעים או לעתים נעלמים עד להתפרצות הבאה. חוסר טיפול או הזנחה עלולים להביא לסיבוכים שונים. בין תסמיני הקרוהן ניתן למצוא: שלשולים שעלולים להיות דמיים, כאבי בטן קשים, ירידה במשקל, עייפות ייתר ועוד.

חולי קרוהן רבים מבקשים לעצמם טיפול רפואי טבעי על מנת לשפר את הסימפטומים ולהקל על מחלתם. טיפול במחלת הקרוהן יתמקד בהפחתת הדלקות, שמירה על ההפוגות ובחינת התזונה הנכונה והמותאמת. לעתים יהיה צורך בהתערבות כירורגית. 

כמה דרכי טיפול טבעיות להקלה וניהול תסמיני מחלת קרוהן

תזונה

היבט מרכזי של כל טיפול טבעי, כמו גם הטיפול הטבעי במחלת קרוהן, הוא תזונה. לתזונה המאוזנת תפקיד מכריע בניהול התסמינים ובהפחתת הדלקת במעיים. 

  1. חלבונים – חשוב להקפיד על צריכת קלוריות וחלבונים, במיוחד בעת התפרצות, כדי למנוע תת תזונה ופגיעה בשריר. מזונות עתירי חלבון: בשר רזה, ביצים ומוצרי חלב דלי שומן יכולים לסייע.
  2. סיבים – יתרונות הסיבים התזונתיים אמנם ידועות, אך הם קצת טריקיים בכל הנוגע לחולי קרוהן. בעת התלקחות עלולים הסיבים להוות בעיה. לכן, במהלך התלקחות מומלצת תזונה דלת סיבים על מנת להפחית את הגירוי במעי. לעומת זאת במהלך ההפוגות כדאי לצרוך במתינות ובהדרגתיות סיבים תזונתיים מפירות, דגנים מלאים וירקות.
  3. צריכת נוזלים מספקת – יש להקפיד תמיד על צריכת נוזלים, אך במיוחד בזמן התלקחות מפני שאז עלולים להגיע להתייבשות.
  4. תוספי מזון – מחלת קרוהן עלולה להוביל למחסור ברכיבים תזונתיים כמו: ברזל, סידן, ויטמין D וויטמיני B מסוימים. חשוב עם זאת שלא לקחתם לפני התייעצות עם רופא
  5. הימנעות ממזונות טריגר – כמו חלב, חיטה, מזון מעובד מזון עתיר שומן, עשירים בסיבית בלתי מסיסים אלכוהול וכו
  6. פרוביוטיקה וחומצות שומן אומגה 3 פרוביוטיקה וחומצות אומגה 3 מסייעות לשיקום פלורת המעיים. ניתן למצוא אותם ביוגורט, בדגים שמנים ועוד וכמובן ניתן לצרוך אותם כתוספים.

תרופות צמחיות

ישנן כמה תרופות צמחיות שעשויות להקל על תסמיני מחלת הקרוהן. חשוב עם זאת לציין כי מדובר על הקלה מסוימת שאיננה מהווה תחליף לטיפול הקונבנציונאלי. חשובה מאד התייעצות עם הרופא המטפל על מנת למנוע התנגשויות עם תרופות מרשם אחרות.

  1. כורכומין (כורכום) – הכורכומין הוא תרכובת אנטי דלקתית חזקה ביותר שעשויה לסייע בהפחתת דלקת במעיים. 
  2. ג’ינג’ר – בעל תכונות אנטי דלקתיות, מסייע גם בהקלה על בחילות, הקאות ואי נוחות כללית בבטן
  3. שמן מנטה – בעל תכונות נוגדות עווית. מסייע בהרפיית שרירי מערכת העיכול מקל על ההתכווצויות וכאבי הבטן
  4. שורש ליקוריץשורש ליקוריץ בעל תכונות אנטי דלקתיות ומרגיעות. מוכר ברפואה המסורתית מאות בשנים לטיפול בבעיות עיכול שונות.

ניהול מתחים ופעילות גופנית

מתח כרוני עלול להחמיר את תסמיני הקרוהן.

שימוש בטכניקות הרפיה למיניהן כמו מדיטציה יוגה ונשימות יכולים לסייע בהקלה. פעילות גופנית מתונה עשויה להפחית מתחים.

טיפולים משלימים כמו עיסויים ודיקור

  1. טיפול בעיסוי – כגון עיסוי שוודי או עיסוי בטן, מקלים על מתחים, מסייעים להרפיה וכתוצאה מכך להקל על כאבי הבטן
  2. דיקור – מחקרים שונים מצביעים על כך שדיקור סיני עשוי לסייע בהפחתת דלקת, להקל על כאבים ולהקל על ניהול תסמיני מחלקת הקרוהן.

מתי נכון לפנות לרפואה הטבעית?

חולים עם מחלה קלה עד בינונית, יכולים להיעזר ברפואה הטבעית והמשלימה לשם הקלה בתסמינים ושיפור איכות החיים. הטיפול הטבעי תמיד ישתמש בהתאמה תזונתית תוך שילוב תרגילי הרפיה.

יחד עם זאת ולמרות ניסיוננו הרב אנחנו חשים צורך להסביר כי הטיפולים הטבעיים אינם מהווים תחליף לטיפול התרופתי, או הביולוגי וחיוני להתייעץ עם גסטרולוג המתמחה בתחום.

לסיכום

שינויים בתזונה, תרופות צמחיות, טכניקות לניהול מתח, פעילות גופנית וטיפולים משלימים כמו עיסוי ודיקור, יכול להביא להקלה מסוימת אצל חולי קרוהן.

כמוהן שיש להתאים את תכנית הטיפול באופן פרטני על מנת שהתכנית תענה על צרכיו הייחודים של כל חולה. חשוב מאד להקפיד על יעוץ רפואי על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

בהילה בטבע לא תמצאו עוד חנות טבע סטנדרטית 🙂 אצלנו תוכלו לקבל ייעוץ טלפוני מנטורופתית, וכן ניתן לקבוע אצלנו ייעוץ נטורופתי לרבות אבחון אירידיולוגי מקיף.

שתפו:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

המומלצים של הילה בטבע

שימרו על קשר

אולי יעניין אותך גם...

בואו להיות חלק מהמשפחה

כדי שנוכל לפנק אתכם בכתבות  מעניינות, הטבות ייחודיות ומבצעים – הירשמו עכשיו למועדון הלקוחות של הילה בטבע.

קטגוריות

הרשמה לחשבון ההזמנות שלי בהילה בטבע

פשוט רשמו את הפרטים שלכם ותתחילו ליהנות!

רוצה שיחת יעוץ ?

ואפשר גם להשאיר פרטים ונתקשר אליך :)