מהן קטניות ולמה הן כל כך חשובות?

מאת: הילה אוראל

אירידיולוגית, נטורופתית, . מטפלת בצמחי מרפא ותוספי תזונה, ארומטרפיה וקוסמטיקה טבעית. מבעלי חנות "הילה בטבע".

הקטניות עשירות מאוד בחומרים מזינים. ויש להן תפקיד רב משמעות בכל הנוגע לאיכות התזונה שלנו. קיים מגוון רחב מאד של קטניות ובהן שעועית, עדשים, אפונה וחומוס.

הקטניות בעלות פרופיל תזונתי יוצא דופן. הן עשירות מאד בחומרים מזינים חיוניים כמו חלבון, סיבים, ויטמינים ומינרלים, הממלאים תפקיד חיוני בשמירה על בריאות תקינה ובמניעת מיני חוליים שונים ומשונים

חלבונים סיבים ושאר הדברים הטובים

1. קטניות עשירות בחלבונים

בקטניות תכולה גבוהה של חלבונים יקרי ערך, חלבון הוא מקרו-נוטריינט חיוני הנחוץ לבנייה ותיקון רקמות, תמיכה במערכת החיסון וייצור אנזימים והורמונים.

הן נחשבות כמקור חלבון מהצומח שיכול להוות תחליף בקלות לבשר ולמוצרי חלב בתזונה מאוזנת – ולכן לקטניות ערך משמעותי עבור  צמחונים וטבעונים. חשוב לדעת חלבונים מהצומח מתעכלים בפחות קלות, מאשר החלבונים מן החי. לכן, מומלץ לשלב קטניות ודגנים ולהוסיף תימין, שומר או קימל שמסייע לעיכולן של הקטניות.

2. קטניות יעניקו לגופכם סיבים תזונתיים חשובים

חיוניים למערכת עיכול בריאה. הסיבים מסייעים בוויסות יציאות, מניעת עצירות והפחתת הסיכון למחלות מערכת העיכול.

נמצא גם קשר בין סיבים תזונתיים לבין הורדת רמות הכולסטרול, רמות הסוכר בדם והפחתת הסיכון למחלות לב. מחקרים רבים הוכיחו שתזונה עשירה בשעועית וקטניות יכולה להפחית את הכולסטרול הכללי והרע של ה-LDL.

3. קטניות הן מקור נפלא לוויטמינים ומינרלים

ויטמיני B, ברזל, מגנזיום, אשלגן ואבץ. חומצה פולית חיונית לחלוקת תאים וייצור DNA, אשלגן מסייע בוויסות לחץ הדם, מגנזיום חיוני לבריאות העצם, וברזל תומך ביצירת תאי דם אדומים והובלת חמצן.

הקטניות מכילות גם חומרים צמחיים משניים בריאים נוספים. מחקרים מצביעים על הפחתת טריגליצרידים, וויסות לחץ הדם ומניעת דלקות.

קטניות מכילות מעט שומן ואינן מכילות גלוטן

זרעי הקטניות מכילים מעט שומן אך פי שניים יותר חלבון מאשר בחיטה, ופי שלושה יותר מאשר באורז

בנוסף לכך קטניות אינן מכילות גלוטן, ומומלצות כתחליף בשר במיוחד לצמחוניים או טבעוניים.

הוספת הקטניות לתפריט השבועי מסייעת בירידה במשקל

קטניות עשויות לסייע בהורדה במשקל. הסיבים והחלבון שניהם מקדמים את תחושת השובע. 

מחקר שפורסם ב-  Journal of the American College of Nutrition  לאורך שמונה שנים – גילה כי מי שאכלו שעועית באופן קבוע היו בעלי משקל גוף נמוך יותר, וסיכון נמוך ב-22% להעלות למשקל גוף לא תקין. מאחר והקטניות עשירות מאוד בחומרים מזינים, דלים בקלוריות אך עשירים בוויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים עדין התזונה תהיה עשירה גם בזמן קיצוץ במנת הקלוריות על מנת להשיל ממשקל הגוף.

קטניות מסייעות לסוכרת סוג 2

קטניות נמצאו במחקרים כמורידות משמעותית את הסיכון לסוכרת מסוג 2, והן נחשבות לתוספת חשובה בתפריטים נטורופתיים המיועדים לטיפולים טבעיים בסוכרת.

כמות הסיבים הגבוהה המצוי בקטניות פועלת להאטת ספיגת הסוכר בזרם הדם ולשמירה על רמות סוכר תקינות בדם ורגישות לאינסולין. 

מחקר עם מעל 2000 משתתפים לאורך חמש שנים העלה כי אצל צרכני הקטניות הקבועים רמות הסוכר בדם היו נמוכות משמעותית מאשר אצל אלה שלא אכלו קטניות.

לסיכום

הקטניות עשירות בחומרים מזינים והן מספקות לנו שפע יתרונות המצדיקים אכילה קבועה שלהן. כמו, סיוע בירידה במשקל, חיזוק בריאות הלב, ייצוב רמת הסוכר בדם, הורדת הכולסטרול ועוד.

למרות עושרן הן אינן מתעכלות בקלות ולכן כדאי לצרף אליהן דגנים או תבלינים המסייעים לעיכול על מנת להרוויח מהן את כל הטוב שיש בהן.

שמי הילה, הבעלים של חנות הטבע הילה בטבע, אירידיולוגית ונטורופתית. מזמינה אתכם להתייעץ איתי בכל שאלה. כמו-כן, ניתן להגיע אלי לקליניקה של הילה בטבע, ושם אערוך עבורכם אבחון אירידיולוגי מקיף שעל-פיו ניתן לבנות תפריט נטורופתי מותאם אישית.

שתפו:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

המומלצים של הילה בטבע

שימרו על קשר

אולי יעניין אותך גם...

בואו להיות חלק מהמשפחה

כדי שנוכל לפנק אתכם בכתבות  מעניינות, הטבות ייחודיות ומבצעים – הירשמו עכשיו למועדון הלקוחות של הילה בטבע.

קטגוריות

הרשמה לחשבון ההזמנות שלי בהילה בטבע

פשוט רשמו את הפרטים שלכם ותתחילו ליהנות!

רוצה שיחת יעוץ ?

ואפשר גם להשאיר פרטים ונתקשר אליך :)