יתרונות הרפואה הסינית המסורתית

מאת: הילה אוראל

אירידיולוגית, נטורופתית, . מטפלת בצמחי מרפא ותוספי תזונה, ארומטרפיה וקוסמטיקה טבעית. מבעלי חנות "הילה בטבע".

הרפואה הסינית המסורתית (Traditional Chinese Medicine TCM) היא מערכת בריאות הוליסטית המתמקדת באיזון הגוף ושמירה על הרמוניה בין מערכותיו. מקורה בסין והיא משמשת מיליונים רבים של בני אדם כבר אלפי שנים.

הרפואה הסינית דוגלת בשיטה ההוליסטית ורואה את הנפש והגוף כיחידה אחת, בלתי נפרדת, ומטרת הטיפול היא החזרת האיזון וההרמוניה בין שני הגורמים הללו, תוך טיפול במקור ובשורש המחלה ולא רק בתסמיניה. הרפואה הסינית כוללת בתוכה מספר טיפולים ובהם דיקור, צמחי מרפא, עיסוי טווינא (Tui Na) וטיפול תזונתי.

הרפואה הסינית המסורתית, שהתבססה על מערכות שלמות של מיומנויות מסורתיות, שרדה אלפי שנים של אבולוציה רפואית ומדעית, לפני שהצליחה לזכות בהכרה כתורם משמעותי לשירותי הבריאות.

עמדתה המשמעותית והעיקרית, באשר לחשיבות המניעה מעל הטיפול והטיפול האישי ייחודי לכל אדם הם שהיוו את הגורם המשכנע ביותר וזיכו אותה בהכרה זו.

עקרונות ושיטות העבודה של הרפואה הסינית המסורתית

אחד המושגים התיאורטיים החשובים ביותר ב TCM הוא יין ויאנג’ שמופיעים ברשומות לראשונה ב”ספר השינוי” המתוארך לשנת 700 לפני הספירה.

הסמל, המוכר לכולנו, מסמל תכונות ומשימות מנוגדות אך בעל איכויות משלימות. כלומר, יין ויאנג אינם יכולים לשרוד האחד בלי האחר, הם תלויים ותומכים זה בזה. היין הקיצוני יהפוך את עצמו ליאנג, והיאנג הקיצוני יהפוך את עצמו ליין. כל מטרות הטיפול מרוכזות סביב איזון היין והיאנג באמצעות הרמוניה בין הגוף, הנפש והרוח. 

מבחינת הגוף, מושג האיזון בין היתר תוך שילוב תכונות הריפוי של צמחי המרפא, הדיקור, העיסוי והתזונה.

מבחינת הנפש והרוח על ידי מדיטציה, תרגילי טאיצ’י, תרגילי צ’יגונג, ועוד.

העקרונות והתרגולות הבסיסיות, של הרפואה הסינית המסורתית, נובעות מהפילוסופיה הבסיסית לפיה מתפשט הכוח האנרגטי ומחלחל לכל הטבע. 

צ’י הוא המפתח שפותח את מסלולי האנרגיה, מספק ומאפשר תנועה בכל התחומים, המתחברים זה לזה, של הבריאות והריפוי. הצ’י זורם בכל הגוף ובכל איבריו.

יאנג – חמישה איברי יאנג:- המעי הדק, כיס המרה, המעי הגס, הקיבה ושלפוחית השתן 

פו – שישה איברי פו:- הלב, הכבד, הריאות, הטחול, הכליות והקרום הלב, ונקודות הדיקור 

תיאוריית חמשת האלמנטים

תיאוריית חמשת האלמנטים מקיפה את כל תופעות הטבע, הקשורות באופן סמלי לגוף האנושי. 

חמשת האלמנטים הם: 

  • עץ – כבד, כיס מרה, 
  • אש – לב, המעי הדק, 
  • אדמה -טחול, קיבה, 
  • מתכת – ריאה, מעי גס 
  • מים – כליות, שלפוחית השתן

כל אחד מהיסודות נוצר על ידי אחד ויוצר אחר, למשל:

העץ מייצר אש, האש את כדור הארץ, כדור הארץ מייצר מתכת, המתכת מים והמים מייצרים עץ. 

כל אלמנט נשלט על ידי אלמנט אחד ושולט באחר, לדוגמה: עץ שולט בכדור הארץ ששולט במים, ששולטים באש, האש שולטת במתכת והמתכת בעץ. 

כלומר, תיאוריית חמשת האלמנטים עוסקת ברצף וויסות עצמי עקבי ורציף השומר על איזון הגוף. 

במקרה בו נשבר הרצף ונוצר עודף שליטה של יסוד זה או אחר, הוא יגרום להחלשתם של היסודות האחרים, יוציא את הגוף מאיזון ואז נחווה תסמינים המצביעים על מחלה. 

על פי הרפואה הסינית המסורתית לכל מזון וצמח טעם הקשור לאחד המרכיבים, ולכל אחד מהטעמים השפעה ייחודית על הגוף:- עבור העץ חמוץ – כדוגמא הטעם החמוץ מייצר נוזלים ולכן, יכול לשלוט בהזעה ושלשולים. מר עבור אש, עבור כדור הארץ מתוק, המתכת חריף, ומלוח עבור מים.

יישומים ושיטות ריפוי

יישומיי תורת חמשת האלמנטים ברפואה הסינית המסורתית רבים. 

היא מכירה בכוחם המרפא של צלילים שתהודתם משמעותית ומסייעת לאיזון הרטט, הקשור זה בזה, של הגוף והנפש. התרפיה במוזיקה נחשבת בעיני הרפואה הסינית כדרך ריפוי חיונית. 

לפניכם מספר דרכי טיפול מוכרות:-

דיקור

אחת השיטות הידועות ביותר ברפואה הסינית המסורתית. החדרת מחטים סטריליות דקות במיוחד לנקודות מסוימות בגוף כדי לעורר את זרימת הצ’י. 

החזרת הזרימה התקינה של הצ’י, מסייעת בהקלה על כאבים, שיפור זרימת הדם ושיפור בדלקות.

צמחי מרפא

תרופות המופקות מחלקים ותמציות של צמחים שונים, כשלכל צמח או חלק ממנו, תכונות ייחודיות. ניתן ליצור מצמחי המרפא תרכובות מותאמות אישית לצרכיו הספציפיים של המטופל. 

חשוב להיזהר במקרים של נטילת תרופות שונות כמו תרופות לדיכוי המערכת החיסונית, תרופות להורדת לחץ דם ולהורדת הסוכר בדם, בעת טיפול בצמחי מרפא.

בין הצמחים המוכרים יותר ברפואה הסינית המסורתית ניתן למצוא את ה:-

  • ג’ינסנג – אחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר ברפואה הסינית המסורתית. ידוע ביכולתו לחזק את העמידות לסטרס, כלומר מסייע לגוף להסתגל ללחץ וכך להחזיר את האיזון. הג’ינסנג בעל השפעה מחזקת על מערכת החיסון, מגביר את רמות האנרגיה ומשפר את הסיבולת הפיזית והמנטלית. 
  • אסטרגלוס – משמש את הרפואה הסינית המסורתית במשך מאות שנים לצורך חיזוקה של מערכת החיסון והגברת עמידות הגוף. הוא בעל תכונות אנטי אייג’ינג, ומשמש גם כטיפול מונע הצטננות ושפעת. 
  • כורכום – ידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות ונוגדי החמצון. משמש להפחתה בדלקות, הקלה על כאבים וזירוז ריפוי. בדרך כלל משתמשים בו לשם טיפול בדלקות פרקים, בעיות עור ובעיות בדרכי העיכול.

תזונה ואורח חיים

הרפואה הסינית המסורתית רואה את המזון כתרופה. תזונה מאוזנת חיונית לבריאות. הטיפול התזונתי ברפואה הסינית המסורתית יתבסס על בחירת סוגי המזון בהתאם לתכונותיהם האנרגטיות ויכולתם לתמוך באיברים ומערכות ספציפיות בגוף.

עיסוי Tui Na

מבוסס על אותם עקרונות כמו דיקור סיני, תוך התמקדות באיזון זרימת הצ’י בכל הגוף. הוא מכוון לנקודות דיקור ומרידיאנים מסוימים, על מנת להשיב את ההרמוניה ולקדם את תהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף. העיסוי יעיל לצורך הקלה על כאבים, הפחתת מתחים, שיפור היציבה ועוד.

ישנן מספר שיטות לעיסוי טווינא ובהן:-

  • אקופרסורה – לחץ אצבע מדויק על נקודות דיקור ספציפיות כדי לעורר את זרימת האנרגיה של הגוף.
  • עיסוי רקמות עמוקות – לחץ ולישה לשחרור מתח בשרירים והקלה על כאב.
  • עיסוי רקמות רכות – גלגול, ולחיצה לשם המרצת מחזור הדם והרפיית מתח השרירים
  • מתיחות – שילובן של תנועות מתיחה לשם קידום תנועתיות המפרקים ושיפור הגמישות.

לסיכום

הרפואה הסינית המסורתית מציעה גישה הוליסטית לבריאות המתמקדת בשיקום האיזון וההרמוניה בגוף.

שילוב עקרונות הרפואה הסינית המסורתית בחיינו, יסייעו לנו לשמור על בריאות וחיוניות.

בהילה בטבע, אנו שמחים להציע מגוון רחב של תוספי תזונה וצמחי מרפא בהתאמה אישית מלאה. לצד האפשרות לרכוש אונליין מן האתר, הרי שאתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ולשוחח עם נטורופתית שתכווין אתכם למוצרים שיענו על צורכיכם.

שתפו:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

המומלצים של הילה בטבע

שימרו על קשר

אולי יעניין אותך גם...

בואו להיות חלק מהמשפחה

כדי שנוכל לפנק אתכם בכתבות  מעניינות, הטבות ייחודיות ומבצעים – הירשמו עכשיו למועדון הלקוחות של הילה בטבע.

קטגוריות

הרשמה לחשבון ההזמנות שלי בהילה בטבע

פשוט רשמו את הפרטים שלכם ותתחילו ליהנות!

רוצה שיחת יעוץ ?

ואפשר גם להשאיר פרטים ונתקשר אליך :)