הקשר שבין פעילות גופנית לתזונה, ולתוספי תזונה

מאת: הילה אוראל

אירידיולוגית, נטורופתית, . מטפלת בצמחי מרפא ותוספי תזונה, ארומטרפיה וקוסמטיקה טבעית. מבעלי חנות "הילה בטבע".

השאיפה הקבועה והטבעית לבריאות ולרווחה עומדת ותעמוד תמיד בראש סדר העדיפויות עבור רובינו.

כולנו יודעים כי הפעילות הגופנית הסדירה היא אחת הדרכים המשמעותיות לביסוס אורח חיים בריא. פעילות גופנית תורמת לבריאות הלב וכלי הדם, מחזקת את המערכת החיסונית, מרגיעה מתחים, מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות כרוניות שונות וכמובן, מסייעת לשמירה על משקל תקין.

אך, למרות חיוניותה של הפעילות הגופנית ותרומתה לבריאותנו, אין היא יכולה לעמוד ב”מערכה” לבד. לתזונה תפקיד חיוני לצורך תפעולו התקין של גופנו. תזונה עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים תספק את החומרים המזינים ההכרחיים לאנרגיה, שמירה ותיקון רקמות ומניעת חוליים.

תוספי תזונה לפעילות גופנית

בשנים האחרונות חלה עלייה בפופולריות של תוספי התזונה השונים לצורך תמיכה בבריאות הכללית. גם אצל אנשים העוסקים דרך קבע בפעילות גופנית. משקאות החלבון, טבליות וויטמינים ומינראליים ועוד, מטרתם של אלה להעצים ולהגביר את הביצועים. 

האמת היא שהם נחוצים רק במקרה ומסיבות שונות קיים מחסור זה או אחר ברכיבים תזונתיים חיוניים. יתרה מכך, אדם המקפיד על תזונה מאוזנת מאפשר לגופו לקבל את כל אבות המזון להם הוא נזקק, ואין ביכולתם של תוספי התזונה לפצות פיצוי מלא במקרים של חסר. 

* אין האמור לעיל פוסל את השימוש בתוספי התזונה, אלא מכוון אתכם לבדוק ולחשוב לפני צריכתם, ולקחת אותם באופן מושכל. 

חלק מתוספי התזונה המוכרים

חלבונים

תוסף חלבון לחיזוק והעצמת השרירים.

קיים מגוון עצום של תוספי תזונה המכילים חלבונים. תזונה נכונה הכוללת בשר, דגים, מוצרי חלב וקטניות תספק גם לגופו של הספורטאי את כמות החלבון המספקת את הדרישה היומית.

טאורין

חומצה אמינית המכילה גופרית ונוצרת באופן טבעי בגוף. בין תפקידיה שימור כדוריות הדם הלבנות, גם במקרים בהם נעשים טיפולים שפוגעים בהן, והיא מסייעת להחלמה מחבלות ופציעות.

הטאורין מופיעה גם כאחד הרכיבים במשקאות האנרגיה השונים. כפי שציינו קודם, גופנו מייצר בעצמו את החומצה והיא נמצאת גם בבשר, חלב ודגים. צריכה עודפת, לא רק שלא תשפיע על הביצועים הגופניים, אלא עלולה לגרום נזק ממשי לגוף

תרכובת חומצת האמינו קרניטין

מיוצרת גם היא באופן טבעי על ידי גוף האדם. גם אותה אנחנו צורכים בתזונה דרך הבשר למשל.

מחקרים לא הראו כל שיפור בהתאוששות שרירים, או בסיבולת הגוף לאחר נטילת תוסף זה. עודף בנטילת תוספי קריאטין, עלול לגרום לשלשולים ולהקאות.

תוסף ויטמינים

תוספי תזונה פופולריים כוללים גם נוגדי חמצון, כמו ויטמין C, ויטמין E ובטא-קרוטן. 

כתוספי תזונה – נוגדי חמצון אינם מגבירים את הביצועים ואינם מגנים מפני כאבי שרירים. הם עלולים לגרום נזק בריאותי במקרים של מינון יתר. 

יוצא מן הכלל עשוי להיות ויטמין C. כל מי שאינו מבלה די שעות באור השמש ובאוויר הצח, עלול למצוא עצמו עם מחסור בוויטמין החשוב הזה. בין התסמינים המובהקים למחסור בוויטמין C פציעות תכופות, חולשת שרירים או כאביי שרירים.

אם אתם עוסקים בפעילות גופנית רק בתוך חדר הכושר ונמנעים מהאוויר הצח, מומלץ לכם להתחיל להתאמן בחוץ, כדי למנוע את המחסור. 

תוסף מינרלים

סידן מרכיב חשוב לעצמות, נתרן בעל תפקיד משמעותי בוויסות מאזן הנוזלים, והמגנזיום, החשוב לתפקוד השרירים והעצבים.

נאמר על התוסף הזה שביכולתו לשפר ביצועים ולמנוע התכווצויות שרירים. אך לשם כך מספיק המגנזיום והוא, בדרך כלל, לא חסר בגוף האדם. עודפים ממנו, עלולים לגרום לבעיות שונות במערכת העיכול.

מעבר לכך, הוכח כי על פי רוב התכווצויות השרירים עקב פעילות גופנית, נוצרות בשל צריכת נוזלים לא מספקת, או בשל מאמץ ייתר ורק לעתים נדירות ביותר בשל מחסור במגנזיום. נטילת תוספי מינרלים עשויה לעתים להתאים לחולים כרוניים, אנשים מבוגרים, נשים בהריון ולטבעוניים, אך תמיד חשוב להתייעץ ולוודא שאין אינטראקציות שליליות עם תרופות אותן נוטלים.

תוספים מול מזון

תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא יספקו יחד את כל החומרים המזינים הדרושים לגוף האדם לתפקוד בבריאות מיטבית. 

יחד עם זאת ישנם מקרים בהם כן נדרשת תמיכה נוספת בעזרתם של תוספי התזונה, לצורך השלמת פערים. 

התוסף הוא רק השלמה לתזונה מאוזנת

חשוב להתייחס לתוספים בזהירות ולקחתם באופן מושכל.

תוספי מזון אינם אמורים להחליף תזונה מאוזנת, אלא להוות סוג של השלמה וחיזוק לבסיס החזק והאיתן של התזונה המאוזנת. התוסף אינו פתרון בפני עצמו כי אם רכיב אחד מתוך הכלל.

מזון במקום טבליות

אנשים בריאים שאוכלים תזונה מגוונת לא יסבלו, בדרך כלל, מחוסרים בחומרים מזינים.

תוספי תזונה עשויים להיות שימושיים עבור אנשים העוסקים בפעילות גופנית רק במקרה שאינם צורכים די חומרים מזינים דרך התזונה היומית.

במקרים של חסר, עדיף לחפש ולמצוא את המזונות המזינים הטריים, הלא מתועשים או מעובדים, וכן לבחון את אפשרויות התוספים המוכרות והאיכותיות ביותר.

לסיכום

הקשר בין הפעילות הגופנית לתזונה ולבריאותנו הוא ברור.

למרות שתוספי תזונה יכולים להוות תמיכה מסוימת לבריאותנו, ראוי ורצוי לתת עדיפות לתזונה מאוזנת ולעיסוק בפעילות גופנית סדירה.

לשם השגת התוצאות הטובות ביותר, בפעילות הגופנית הסדירה ובבריאות התקינה הפתרון אחד והוא מציאת האיזון הנכון בין פעילות גופנית, תזונה ושימוש מושכל בתוספי תזונה.

בהילה בטבע, אנו שמחים להציע מגוון תוספי מזון וצמחי מרפא זאת לרבות בניית תפריט נטורופתי מותאם אישית. בכל שאלה והתייעצות, אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

שתפו:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

המומלצים של הילה בטבע

שימרו על קשר

אולי יעניין אותך גם...

בואו להיות חלק מהמשפחה

כדי שנוכל לפנק אתכם בכתבות  מעניינות, הטבות ייחודיות ומבצעים – הירשמו עכשיו למועדון הלקוחות של הילה בטבע.

קטגוריות

הרשמה לחשבון ההזמנות שלי בהילה בטבע

פשוט רשמו את הפרטים שלכם ותתחילו ליהנות!

רוצה שיחת יעוץ ?

ואפשר גם להשאיר פרטים ונתקשר אליך :)